reisavontuur-van-tan.reismee.nl

Alweer een tijdje in Oz

Hoi allemaal,

Hoop dat iedereen gezellige feestdagen heeft gehad! Ik heb de feestdagen goed gevierd, met als hoogtepunt de vuurwerkshow hier in Sydney. Fantastisch mooi! En yep, precies zoals op tv.

Inmiddels heb ik gelukkig sinds een paar weken nieuw werk gevonden bij een ander eetcafé, waar ik genoeg uren maak om wat geld te sparen. Het ligt in de binnenstad, dus het is 40 minuten reizen van deur tot deur. Maar het is een fijne plek met leuke collega’s ook, dus heel fijn! Ook fijn om in de stad te zijn bijna elke dag, dus als ik iets wil ondernemen of met mensen wil afspreken is dat lekker makkelijk. Qua weer is het de afgelopen tijd godzijdank beter geworden. De afgelopen weken was het prima vertoeven. Gelukkig zijn de bosbranden rondom Sydney nu of geblust of onder controle, maar we gaan hier van het ene extreme naar het andere: we hadden twee weken geleden zo ongeveer onophoudelijk regenbuien. Zo extreem dat er op sommige plekken overstromingen waren ontstaan. Maar het land had het nodig en de waterpeilen zijn weer aangevuld, waardoor de aanhoudende droogte gelukkig gecompenseerd wordt nu. Ik heb begrepen dat Sydney nogal vaak in het Nederlandse nieuws is geweest de afgelopen tijd, dus laten we hopen dat het voor even genoeg is geweest. Voor de komende tijd zien de weersvoorspellingen er in ieder geval iets normaler uit gelukkig: niet al te heet en geen helse regenbuien meer. We kunnen hier met goed fatsoen dus weer naar buiten

De afgelopen weken ben ik er veel op uit geweest met vrienden en vriendinnen. Zo heb ik onder andere wat hikes gedaan, ben ik naar Cockatoo Island geweest – een voormalig eiland waar vroeger Britse gevangenen naartoe werden gestuurd – een paar keer naar het strand geweest, maar ook veel thuis zitten chillen de afgelopen regenachtige dagen. En jawel, ik ben om 6:15 opgestaan twee weken geleden om naar een Superbowl event te gaan hier in de stad. Ik lijk wel gek inderdaad, maar ik geloof dat ik langzaamaan iets meer mijn Amerikaanse ik begin te accepteren . Ik heb nog een hele lijst aan dingen die ik hier in de omgeving wil doen zolang ik hier ben.

Ik heb nog niet eens over mijn reis langs de oostkust verteld, maar ik ben helaas niet zo braaf geweest in het bijhouden van notities zoals ik dat steeds in Nieuw-Zeeland had gedaan. Maar ik zal de hoogtepunten met jullie delen de komende tijd. Want ook Australië was (en is) soms adembenemend mooi! De grootste verschillen met het reizen door Nieuw-Zeeland waren dat het daar vooral om de natuur ging, het veel minder druk was, het in Australië vooral veel meer om de steden en stranden te doen is, maar het ook veel meer uitgaan was en de afstanden immens veel groter zijn dan in Nieuw-Zeeland. Ook is de sfeer hier nog meer relaxt dan daar. Ik ben mijn Australiëreis in Melbourne begonnen, waar mijn Zweedse vriendinnetje Hanna mij stond op te wachten. Melbourne is een bruisende, gezellige stad! Helaas regende het heel veel toen wij er waren, dus we waren blij toen we naar de volgende plek mochten, namelijk: Tasmanië! Hier zijn we naartoe gevlogen en het voelde al meteen weer een beetje als Nieuw-Zeeland: heel groen, rustig en de natuur is er prachtig. Vier dagen zijn we hier geweest – wat veel te kort was – maar we hadden nog heel wat andere plekken om te ontdekken en helaas is ook Australië nogal prijzig, dus konden we overal niet te lang blijven. Op Tasmanië verbleven we in het stadje Hobart, gezellig en zeker ook uniek. Hier werden in de vroeg koloniale tijd Britse gevangenen naartoe gestuurd, dus de geschiedenis van het eiland is apart. Maar buiten de stad is het vooral erg groen, heuvelachtig en ook hier is het water zó ongelooflijk blauw. Deze keer reisde ik niet met een reisorganisatie en alleen, maar met Hanna en deden we alles volgens onze eigen planning (die we eigenlijk dus niet echt hadden, wat een lekker vrij gevoel gaf en toegegeven soms wat onhandig als we voor de verandering van iets moesten weten wanneer we waar zouden zijn..). Heel anders dan mijn Nieuw-Zeelandreis dus, maar zeker niet minder leuk! Na Tasmanië gingen we terug naar Melbourne waar we een roadtrip over de Great Ocean Road met een vriend die daar vandaag kwam, hebben gedaan. Volgens velen is het de mooiste route die je in Australië kunt afleggen en het was zéker een mooie route langs de kust. Het is onder andere bekend vanwege de 12 Apostels, een verzameling aan rotsformaties van kalksteen waar er nu nog maar 8 van over zijn, vanwege erosie. En inderdaad: deze route is de moeite waard! De route loopt eigenlijk helemaal door naar Adelaide, maar wij zijn na een dag rijden omgekeerd en terug naar Melbourne gegaan. Want onze volgende bestemming was Bali! Daar zou ik met Steph een tijdje gaan vertoeven en Hanna ging lekker mee. We hadden dus even een korte vakantie van onze vakantie en dat was heerlijk. Daar hebben we met zijn drieën vooral veel zitten chillen, maar ook verschillende steden/dorpjes bezocht: een perfecte combinatie van natuur en cultuur. En het was heel fijn om Steph weer even te zien natuurlijk! Hierna zijn Hanna en ik weer terug naar Melbourne gevlogen (ja, Melbourne heb ik inmiddels redelijk vaak gezien) en vanaf toen zijn we pas écht onze reis langs de oostkust begonnen. Volgende keer meer daarover!

Liefs,
Tanya

Reacties

Reacties

Desiree

Hallo Tan,

Wederom een heel mooi en interessant reis verhaal.
Gelukkig heb je weer een nieuwe baan gevonden met leuke collega’s.
En natuurlijk weer heel veel gezien:)
Ik ben blij dat je zo geniet van alles wat je ziet en mee maakt.
Nog heel veel plezier.

Liefs,
Desiree

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active