reisavontuur-van-tan.reismee.nl

Corona update - 'vast' in Australië, maar ik kom thuis!

Hoi allemaal,

Het leek me wel handig om jullie even op de hoogte te brengen van mijn situatie nu in deze verschrikkelijk gekke tijden. Dus hier de uitgebreide versie. Ga er even lekker voor zitten. De meeste van jullie hebben nu toch zeeën van tijd en ook ik zit nu gewoon net als de meeste in Europa binnen sinds deze week.

Er is ontzettend veel gebeurd en vooral in de afgelopen dagen. Vorige week had ik voor mezelf nog besloten de storm hier in Australië gewoon uit te zitten om verschillende redenen. Hier is het nu nog veiliger dan het in Europa is. Ik zit liever ‘vast’ in Australië dan in een ander land waar ik zou moeten overstappen. Begin vorige week begonnen sommige landen hun luchtruim en vliegvelden namelijk al te sluiten en als ik iets niet zie zitten, is het in mijn eentje vast komen te zitten in een land als Dubai of zo.. Met het idee in mijn hoofd dat we hier ongeveer een week achter Nederland zitten qua coronagevallen, wist ik wel dat de kans groot was dat ik binnenkort geen werk meer had (aangezien ik in de horeca werkte), dus ja het werd steeds rustiger op mijn werk en ik kreeg minder diensten. Maar ik dacht: joh, dan ga ik gewoon weer op zoek naar iets anders. Supermarkten! Want ook hier werd er toen al gehamsterd, dus die waren op zoek naar mensen. Maar helaas heb ik bij meerdere gesolliciteerd en van niemand iets vernomen (intussen gingen de geruchten onder backpackers al dat ze voornamelijk Australiërs aannemen nu, snap ik uiteraard wel). Nog steeds werden er vanuit de Australische overheid geen maatregelen genomen. Tot afgelopen zondagavond. Toen werd het meteen erg drastisch allemaal. Dus vanaf toen is het nogal geëscaleerd. Aangezien ik nog geen nieuw werk had (en de kans op nieuw werk dus steeds kleiner werd, aangezien het land nu officieel in een crisis zat), had ik besloten z.s.m. een vlucht naar huis te boeken. Want ik heb niet genoeg geld over om hier eventueel maanden vast te zitten zonder inkomen. Maar uiteraard zijn er tienduizenden anderen met mij die nu zo snel mogelijk naar huis wilden. Oftewel: uitverkochte vluchten en de overige vluchten op korte termijn zijn/waren peperduur. En langzaamaan gingen er steeds meer luchthavens dicht die als overstapbestemming gebruikt worden. En steeds minder maatschappijen die nog vliegen. Iedereen dus in de stress. Ik dus ook ja. En met iedereen bedoel ik dus vooral alle Nederlanders in Australië die via allerlei facebookgroepen erg veel vragen hadden en elkaar ook opzochten (toch wel erg fijn om te weten dat er heel veel mensen in hetzelfde schuitje zitten en dat het makkelijk is contact met ze op te nemen). Ik had dus een vlucht gevonden waarvan ik wist dat er ook een aantal Nederlanders op zouden zitten met dezelfde overstap. Dus na mijn rekening leeg te hebben getrokken dacht ik in ieder geval weer thuis te komen. Ik zou a.s. zaterdagavond vliegen met Etihad van Sydney naar Abu Dhabi en vanaf daar naar Amsterdam. Zolang mijn vlucht niet geannuleerd zou worden, zou het goed komen. Ook al wist ik dat er inmiddels echt ontzettend veel geannuleerd werd en sommige maatschappijen aankondigde te stoppen met vliegen op zeer korte termijn. Etihad zou toen nog één van de betrouwbaarste zijn. Een dag later bleek mijn vlucht gecanceld, zonder dat ik daar zelf een melding van had gehad... Inmiddels zat ik in een whatsapp groep met Nederlanders die dezelfde vlucht zouden hebben, dus via hen kwam ik er achter. Stress sloeg weer toe. De kans dat een nieuwe vlucht weer geannuleerd zou worden was zó groot en aangezien ze nauwelijks geld terug geven voor vluchten nu (of het in ieder geval doen blijken dat ze dat niet doen), had ik daar ook niet meer echt het geld voor. Maar een van de Nederlandse meiden die eigenlijk ook op mijn vlucht zou zitten, was zo lief om me te bellen en me te vertellen dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken inmiddels bezig is met repatriëringsvluchten te regelen voor Nederlanders in het buitenland die daar vastzitten. BuZa inventariseert momenteel wie waar zit, zodat ze alles kunnen gaan regelen en ze raden af nu nog last minute een vlucht te zoeken voor veel te veel geld (er kwamen berichten voorbij van mensen die tickets voor $8000,- hadden betaald) met de kans in een ander land weer vast te zitten. Zeker omdat er per dag, soms zelfs per uur, zoveel verandert deze dagen op vlieggebied. Het zou tot twee weken kunnen duren tot ze alles geregeld hebben en ze vragen een eigen bijdrage van €900,-. Ja, dat lijkt lang maar er zitten ook Nederlanders in andere landen vast die iets meer prioriteit hebben nu. Denk aan Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse landen. Hier zitten we dan nog erg veilig. En dat lijkt misschien veel geld, maar dat valt dus ook erg mee vergeleken met de meeste ticketprijzen. Ik kan godzijdank kosteloos in mijn kamer blijven vanaf nu voor zolang het nodig is, omdat ik een superlief huisgenootje heb! Ik ga haar uiteraard later overladen met Europese snackpakketten als bedankje, want god wat ben ik daar blij mee. Ik zit nu dus ‘vast’ in het buitenland. Wie had dat ooit gedacht.

Ook zit ik in een whatsappgroep met 220 andere Nederlanders die in Australië vastzitten. Geloof me, dat is een feest. Behalve al het typisch Hollandse gezeik wat ik zeker niet gemist heb (600 berichten als je wakker wordt in de ochtend is natuurlijk fantastisch om doorheen te moeten scrollen ), is het toch ook wel handig en informatief zo nu en dan. En we zijn niet alleen. Vooral dat is er erg fijn aan.

Ik ben nog nooit zo dankbaar geweest om Nederlands te zijn, want er zijn genoeg andere ambassades die helemaal niets doen om hun eigen mensen thuis te krijgen en die mensen zitten nu met een groot probleem als ze niet genoeg geld hebben om hier misschien wel maanden te moeten doorkomen. Dus ik voel me niet in de steek gelaten. Nooit gedacht dat ik ooit nog blij met Rutte zou zijn. Wauw.

Dus dat. Ik kom thuis. Nederland komt ons halen. De vraag is alleen nog even wanneer. Tot die tijd blijf ik binnen en probeer ik gezond te blijven. Een erg zuur einde van mijn reis en buitenlandavontuur, zeker. Maar er zijn nu even belangrijkere dingen waar we aan moeten denken. In gedachte ben ik bij iedereen in Nederland!

Stay safe and healthy en wees extra lief voor elkaar! Op afstand <3

Heel veel liefs,
Tan

Reacties

Reacties

Astrid

Keep save my darling our thoughts are with you xx let us know what is happening xx we are in lockdown now xx but fine x still working x but nights so not in contact with customers let's hope it will keep us save xx

Marie Jeanne

Nederland zorgt geweldig voor de gestrande reizigers en ook ik had noot gedacht nog te zeggen dat Rutten het geweldig doet ?Houd je goed en hopelijk ben je snel terug in Nederland.
P.s. jammer dat je reis op deze manier moet eindigen

Lidewij

Hoi Tanya,

Heel veel sterkte en succes daar! En alvast een voorspoedige terugreis:).

Henny Dekkers

Wat ben jij een optlimistische dame. Petje af! Ik hoop dat het je lukt om naar huis te komen. Wat zal je moeder blij zijn als je weer terug bent. Blijf gezond en hopelijke een goede reis terug. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active